به گزارش راهبرد معاصر، «حکم رشد» سریال شبکه سه به تازگی پخش خود را به پایان رسانده است. امروز عوامل و دستاندرکارانش پاسخگوی سؤالات اهالی رسانه بودند. مهدی فرجی تهیهکننده سریال در ابتدایِ نشست از فراجا خواست که شهرک سینمایی برای کار پلیسی بسازد. او به کمبود امکانات اشاره کرد و گفت: "فراجا از ما حمایت کرد کمک کرد، اما در حد بضاعت خودش بود. آنهایی که کارهای نمایشی را هدایت میکنند باید بدانند که امکانات موجود کشور کافی نیست. شهرکهای سینمایی که وجود دارد یک صدم نیازهای نمایشی ما را پاسخ نمیدهد باید کار جدی کرد. خود فراجا باید شهرک سینمایی برای کارهای پلیسی بسازد. "
تهیهکننده سریال «حکم رشد» درباره جزئیات لوکیشنها و روزهای فیلمبرداری این مجموعه تلویزیونی، صحبتهایش را این چنین ادامه داد: ۱۲۰ لوکیشن داشتیم که نزدیک ۲۲۰ روز فیلمبرداری کردیم و هر دو روز در یک لوکیشن بودیم. باید برای هر لوکیشن آمادهسازی کرد و چید و این کار خیلی سخت و دشوار بود. وقتی در کوچه پس کوچهها فیلمبرداری میکنیم گاهی جلوی راه مردم را میبندیم. ما شکل و شمایل عجیبی در برخی گریمها داشتیم و خاطرم هست در یکی از صحنهها یکی از راننندهها که این گریمها را دید فکر کرد واقعی است و دعوایی شده و ترسید.
او بازتابِجالبی درباره سریال عنوان کرد که درگیر تلفنهایی بوده که میگفتند چرا غلامِ داستان کشته شد و دوباره پایانبندیاش را بسازید. حمید ابراهیمی بازیگر این سریال که نقش «افشین کافر» را ایفا میکرد به گونهای دیگر این بازتابها را تشریح کرد. او با اشاره به اینکه برای اولین بار برای نقشی از سمت مردم تهدید به قتل شده است؛ ابراهیمی صحبتهایش را اینگونه ادامه داد: "من ۲۳ سریال برای تلویزیون بازی کردم و این اولین سریالی است که ترسیدم، چون چندین بار از سمت مردم تهدید به قتل شدم. مردم میگفتند ما تو را جایی پیدا میکنیم و میکشیم و تعجب کردم که مردم اینقدر قصه را باور کردهاند. خوشبختانه هم با آقای فرجی و هم لفافیان پیش از این هم کار کرده بودم. خوشحالم که توانستم بخش کوچکی از سریال بودم. "
آزیتا ترکاشوند و نیلوفر شهیدی بازیگران این سریال بحثِ آشتی کردن مردم با تلویزیون را به میان آوردند و گفتند مردم با دیدنِ سریال «حکم رشد» میگفتند ما با تلویزیون آشتی کردیم و خیلی از فصل دوم آن میپرسیدند.
یکی از نکاتِ جالب این نشست، اظهارنظرهای پیام احمدینیا بود که نقشِ «غلام» داستان را او بازی کرد. احمدینیا تأکید کرد: نقش منفیای که محبوب شود من خیلی کم در تلویزیون دیده بودم و خدا را شکر با کارگردانی و عوامل خوب این اتفاق اینجا افتاد. «فکر میکنم یک ایران از مرگِ غلام گریه کرد و فکر میکنم آن حس به آنها القا شده است.»
علیرضا مهران هم خیلی کوتاه، خدا را بابتِ خروجی کار شکر کرد و از هدایتهای کارگردان و تهیهکننده قدردانی به عمل آورد. اما مجتبی فلاحی با سؤالی از خبرنگار تسنیم روبرو شد که بسیار در جریانِ بازی و انتخابش مورد نقد قرار گرفته و جایگاه «ذبیح» پلیس این سریال را در کجایِ ویترین پلیسهای ماندگارِتلویزیون میداند؛ او به این سؤال چنین واکنش نشان داد: کل پروژهها شده ۴۰ یا ۵۰ نفر که همیشه هستند و باید نوعی عدالت فرهنگی باشد نه برای من بلکه برای دیگرانی که استعداد دارند و پشت درهای سینما هستند.
فلاحی همچنین تأکید کرد: تا جایی که میدانم این کاراکتر از یک شخصیت یعنی آقای بختکی وام گرفته شده است، من البته سعی کردم بیشتر به حرف کارگردان گوش کنم. خیلی باید تشکر کنم که نقش اول سریال را به کسی دادند که در تلویزیون نبوده است و مردم هم خدا را شکر راضی بودند. برخی به من میگفتند که سریال را نه از تلوبیون و مدیومهای دیگر بلکه از یوتیوب میدیدند و این جای تقدیر از عوامل دارد.
مهدی فرجی در ادامه با سؤالی از سویِ خبرنگار دیگری درباره کاهش مخاطبان تلویزیون مواجه شد که اینگونه پاسخ داد: رئیس رسانه ملی پیش از این گفته است که مخاطب رسانه ملی کاهش یافته است. اما من نظرم این است که مردم برنامه و سریال خوب را میبینند. مردم قبلاً شبکه محور بودند، اما امروزه برنامه محور هستند. امروز مخاطب «گاندو»، «زیرخاکی» و دیگر کارها، آنها را پیدا میکند.
او همچنین در ادامه پاسخ به این سؤال به درصد ناچیز مخاطب پلتفرمها در مقایسه با مخاطبِ تلویزیون اشاره کرد و افزود: درصد ناچیزی از این مخاطب تلویزیون هم در پلتفرمها وجود ندارد و برنامه و سریال خوب مخاطب خود را در تلویزیون دارد. با این حال امکانات ما کافی نیست. زمانی رسانه ملی برای سه شبکه سریال میساخت، ولی الان حجم تولیدات شبکه خانگی آنقدر زیاد شده است که به تلویزیون تنه میزند و به همین میزان امکانات افزایش پیدا نکرده است. ما که نمیتوانیم هلی کوپتر و تانک بسازیم اینها امکانات سینمایی خودش را لازم دارد. گاهی به من میگویند چرا به سمت کارهایی با پروداکشن سخت میروم؟ سریال سازی با شرایطی که داریم خیلی دشوار است و چرا کار ساده آپارتمانی نمیسازم. بخشی به همین برمیگردد که نهادهای مرتبط از رسانه ملی تا حوزه هنری، فراجا، سپاه و… باید فکری اساسی کنند تا بشود شهرکی ساخت.
فرجی اضافه کرد: این شهرک ساخته شود قول میدهم برخی کشورهای منطقه هم میآیند تا سریالهایشان را اینجا بسازند و بازگشت سرمایه دارد، اما همتی میخواهد که این شرایط فراهم شود.
یک بام و دو هوایی تلویزیون و نمایشخانگی در نمایشِ اراذل و اوباش!
لفافیان در ادامه نشست در پاسخ به سؤالی درباره جریانِ ساخت سریالهایی با محوریت اراذل و اوباش در شبکه نمایشخانگی و تلویزیون پاسخ داد که آیا به دنبالِ نمایشِ معضلات اجتماعیاند و یا بزرگنمایی اقشار ناامنکننده جامعه، افزود: ما بزرگنمایی نداشتیم خود من در پلتفرمی چیزهایی را میبینم که میگویم این وجود خارجی ندارد، چون غیر رئال نمایش داده میشود. اما نباید فکر کنیم معضلات را نشان ندهیم و برخی نباید ببینند. اتفاقاً خانوادهها باید سریالها را ببینند، اما با همان نگاه خط قرمزی. باید خانوادهها را آگاه کنیم که اگر این معضلات هست، اما نگران نباشند، چون در کنارش امنیت هم وجود دارد. پیام سریال این بود که غلام قصه ما از ۱۷ سالگی از خانواده اش بیرون آمد و این اتفاقات برایش رخ داد.
فرجی نیز در پاسخ به سوالی درباره ترویج خشونت تصریح کرد: من مطلقاً قبول ندارم که ترویج خشونت کردیم. شاید برخی چهرهها و بیانها گاهی میتوانست این تداعی را بیاورد، اما این سریال پاک و پاکیزه پخش شد. یکی از انتقادات این بود که این سریال پلیسی است و درگیری و اکشن ندارد و این انتظار را داشتند که داشته باشد.
این تهیه کننده در پایان تصریح کرد: این سریال اتفاقاً برخلاف این انتقاد که ترویج لات بازی بود ترویج خانواده و امنیت بود و اینکه مردم نیاز به امنیت دارند.
جلسه حاشیه دیگری هم داشت که یکی از خبرنگارانِ در جلسه لحظاتی بیهوش شد و این اتفاق وقفهای در نشست و پخشِ زنده آن در فضایمجازی ایجاد کرد. خوشبختانه با همکاری حاضرین، بعد از دقایقی به هوش آمد و سلامتیاش را به دست آورد./تسنیم